مطالب سایت

آموزش ورود و ثبت نام سامانه مودیان

سامانه مودیان

آموزش ورود و ثبت نام سامانه مودیان

اگر به دنبال راهکاری هستید که امور مالیاتی خود را در کشور به راحت‌ترین شکل ممکن انجام ‏دهید بهتر است که اقدامات لازم را جهت ثبت نام در سامانه مودیان انجام دهید. ‏

در برخی مواقع برخی از اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول قانون مالیات هستند که با ورود به ‏سامانه مودیان می‌توانند پرونده مالیاتی خود را بررسی کنید و در صورت لزوم صورتحساب‌های ‏مالیاتی را برای این سامانه ارسال کنند. ‏

بسیاری از افرادی که مشمول مالیات هستند اطلاعات جامعی در ارتباط با ثبت نام درسامانه مودیان ‏و شرایط ورود در این سامانه ندارند از این رو ما در این نوشتار در تلاش هستیم اطلاعات ‏جامعی را در ارتباط با آموزش ورود و ثبت نام در سامانه مودیان با شما دوستان عزیز در میان ‏بگذاریم. با ما همراه باشید. ‏

مراحل ثبت نام و ورود به سامانه مودیان

ثبت نام در این سامان کار چندان سختی نیست و تنها کافی است که به مراحلی که در ادامه به ‏آن‌ها اشاره می‌کنیم توجه داشته باشید و مراحل آن را گام به گام انجام دهید. ‏

برای ورود به سامانه مودیان نیاز است که ۴ مرحله را پشت سر بگذارید، ما در ادامه اطلاعاتی در ‏ارتباط با این ۴ مرحله با شما دوستان عزیز در‌مان خواهیم گذاشت: ‏

ثبت نام در سازمان مالیاتی

برخلاف دیگر سازمان‌ها، باید قبل از هرگونه عملیاتی بهتر است اطلاعات خود را در نظام مالیاتی ‏تکمیل کنید، با این کار امکان دسترسی و مشاهده اطلاعات شما در کارپوشه این سازمان وجود ‏دارد، برای ثبت نام در سامانه مودیان کافی است در مرورگر خود نشانی ‏my. tax.gov.ir‏ وارد ‏کنید و به آن وارد شوید و با مراجعه به قسمت سربرگ اطلاعات کاربری، اطلاعات مورد نظر را ‏تکمیل کنید. ‏

 

 

توجه داشته باشید در صورتی که قبل از ثبت نام، اگر مشمول ارزش افزوده هستید بهتر است ارزش ‏افزوده را قبل از هرکاری در این سامانه انجام دهید. ‏

دریافت و ارسال امضای الکترونیکی از مراکز مورد نظر

یکی از مهم‌ترین مراحل در زمان ورود و ثبت نام در سامانه مودیان می‌توان به دریافت امضای الکترونیکی ‏اشاره کرد، برای دریافت امضای الکترونیکی کافی است به وبسایت ‏gica.ir‏ وارد شوید و بر روی ‏گزینه ” درخواست صدور گواهی امضای الکترونیکی” کلیک کنید که بعد از پر کردن اطلاعات ‏فوق برای شما کد رهگیری ارسال می‌شود که بعد از دریافت کد فوق باید به دفاتر پیشخوان ‏دولت مراجعه کنید و توکن حاوی امضا را دریافت نمایید. ‏

از مهم‌ترین مزایای دریافت امضای الکترونیک و ثبت نام در سامانه مودیان می‌توان به امکان ‏مشاهده سوابق مالیاتی با کد ملی اشخاص اشاره کرد.

شما دوستان عزیز می‌توانید برای مشاهده سوابق مالیاتی و استعلام بدهی مالیاتی به وبسایت ‏my. tax.gov.ir‏ مراجعه کنید و تمامی سوابق مالیاتی خود را مشاهده کنید. ‏

دریافت‌شناسه یکتای حافظه مالیاتی از طریق ورود به سامانه مودیان

شناسه یکتای حافظه مالیاتی، یک کد شش رقمی است که تنها به فردی که در این سامانه عضو ‏هستند تعلق دارد، لازم به ذکر است که هر تجارتی  بعد از صدور باید‌ شناسه مالیاتی ‏مخصوص به خود را داشته باشد و برخی از ارقام و اعداد آن را‌شناسه یکتای مالیاتی تشکیل داده ‏است. ‏

برای آن که‌شناسه یکتای را دریافت کنید لازم است که کلید عمودی (‏Public Key‏)، را در ‏قسمت‌شناسه یکتای حافظه مالیاتی وارد کنید، شما دوستان عزیز می‌توانید بعد از دریافت ‏شناسه مالیاتی از سامانه مودیان آن را به دفتر پیشخوان برده و توکن سامانه مالیاتی را دریافت ‏کنید. ‏

دریافت‌شناسه کالا و خدمات برای صدور صورتحساب

از آخرین مراحل برای ثبت نام در سامانه مودیان می‌توان به دریافت‌شناسه کالا و خدمات برای ‏صدور صورتحساب اشاره کرد، ‌شناسه کالا یک کد منحصر به فرد است که تنها به کالا یا خدمات ‏مخصوصی تعلق می‌گیرد. ‏

شما دوستان عزیز می‌توانید برای دریافت‌شناسه کالا و خدمات به سایت سازمان مالیاتی به ‏نشانی اینترنتی ‏stuffid. tax.gov.ir‏ وارد شوید و فایل اکسل مورد نظر خود را که حاوی بیش ‏از ۳۴۰۰۰ قلم کالا است دریافت کنید. ‏

در صورتی که در فایل دریافتی‌شناسه کالا موردنظر شما وجود نداشت می‌توانید در سامانه جامع تجارت ثبت ‏نام کنید و‌شناسه کالا و خدمات مورد نظر خود را دریافت کنید، توجه داشته باشید که‌شناسه ‏کالا و خدمات از مهم‌ترین نکاتی است که در زمان صدور صورتحساب اینترنتی به آن نیاز دارید. ‏

تکمیل فرآیند ثبت نام در سامانه مودیان

حال که تمامی پیش نیاز‌های لازم را برای ثبت نام در سامانه مودیان را انجام دادبد کافی ‏است که مراحل ثبت نام خود را نهایی کنید، برای نهایی کردن ثبت نام در سامانه مودیان ‏کافی است به نشان اینترنتی ‏my. tax.gov.ir‏ وارد کنید و بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید، ‏با وارد کردن کد ملی برای اشخاص حقیقی و‌شناسه مالی برای اشخاص حقوقی و وارد کردن ‏تصویر امنیتی به درگاه اینترنتی وارد شوید. ‏

بعد از انجام مراحل فوق کافی است که بر روی گزینه عضویت در سامانه مودیان و ایجاد کارپوشه ‏کلیک کنید، حال برای شما نام کاربری و رمز عبور ارسال می‌شود که می‌توانید اطلاعات مورد ‏نظر خود را انجام دهید. ‏

توجه داشته باشید در صورتی که به سایت فوق مراجعه کردید و به کارپوشه مودیان خود وارد ‏شدید اما اطلاعات خود را در آن جا مشاهده نکردید بهتر است که بدانید ثبت نام شما در این ‏سامانه نهایی نشده است. ‏

چه افرادی می‌توانند از سامانه مودیان استفاده کنند؟

حال که با مراحل ثبت نام در سامانه مودیان آشنا شدید ممکن است این سؤال برای شما ‏به وجود آمده باشد که چه کسانی می‌توانند در سامانه مودیان ثبت نام کنند؟ ‏

اگر بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم بهتر است که  با توجه به بند ۱ج قانون پایانه‌های فروشگاهی و ‏سامانه مودیان اشاره شده است و مطابق با این بند از قانون، «کلیه صاحبان مشاغل (صنفی و ‏غیرصنفی) و اشخاص حقوقی موضوع فصل‌های چهارم و پنجم باب سوم قانون مالیات‌های ‏مستقیم مصوب ۱۳۶۶/۱۲/۳ با اصلاحات و الحاقات بعدی آن، مشمول قانون سامانه مودیان ‏هستند. » که می‌توان با تکیه بر این متن به این نتیجه رسید که به طور کلی، دو دسته از گروه ‏مودیان وجود دارد که باید در این سامانه ثبت نام کنند و ما به آن‌ها اشاره می‌کنیم: ‏

تمامی اشخاص حقیقی که صاحب مشاغل صنفی و غیر صنفی هستند. ‏

تمامی اشخاص حقوقی که متشکل از شرکت‌های حقوقی و غیر تجاری هستند. ‏

با توجه به این که بعد از فراخوان سامانه مودیان تمامی افرادی که در سطر‌های بالا به آن‌ها ‏اشاره کردیم باید در سامانه مودیان ثبت نام‌های لازم را انجام دهند. ‏

آخرین مهلت ثبت نام در سامانه مودیان برای اشخاص فوق تا تاریخ ۰۱/۱۰/۱۴۰۲ است و تمامی ‏افراد و مشاغل باید در این سامانه ثبت نام‌های لازم را انجام دهند و اقدامات لازم را در خصوص ‏ارسال صورتحساب الکترونیکی انجام دهند. ‏

سخن پایانی

 

سامانه مودیانی مالیاتی، سامانه‌ای است که از طریق ورود به می‌توانید بدون هیچگونه معطلی ‏تمامی امور مالیاتی خود را انجام دهید و تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی ملزم هستند که در ‏سامانه مودیان مالیاتی ثبت نام کنند. ‏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *